Namnval

Har inte hunnit med datorn idag, det blev en tidig morgon då Travis vaknade vid halv fyra och inte ville sluta sina ögon igen förrän halv sextiden.. sov sedan oroligt fram till 8.30. Har läst om att det vanligen sker det en förändring i sömnmönstret runt niomånaders åldern, det kan vara den cirkusen som tagit fart. Det återstår att se inatt.
Efter sömnsvackan under natten har det varit fullt upp under dagen tillsammans med mamma/mormor. Brunett har jag blivit och nya kläder till Travis har införskaffats.



Från det ena till det andra.
Sedan Travis föddes och fått sitt namn har vi fått otaliga reaktioner på det. Positiva som lite mer tveksamma, eller mer rätt uttryckt: osäkerheten kring hur det uttalas.
Att det inte tillhör Sveriges 100 vanligaste namn är vi väl införstådda i, (om man gör en sökning på Svenskanamn.se så står det att läsa att det endast finns 33personer i Svergie som är bärare av Travis.)
Så som alla föräldrar har vi valt med omsorg och vi önskade ett namn som var orginellt. (Inspirationen kommer från den amerikanska crossåkaren Travis Pastrana.) Vi är stolta över vår son och hans namn och vi tvingar såklart inte att alla ska tycka lika mycket om det som oss. Smaken är som vi alla vet delad.

Droppen av negativ respons kom igår och det är anledningen till varför jag väljer att skriva detta inlägg. Under veckohandlingen på Ica reagerade en dam starkt på hans namn. Hennes ord var som följer: "Vilka hemska föräldrar du har fått som väljer ett sådant..ja fult namn till en så fin liten gosse, Stackars dig" (Detta var endast en bråkdel vad hon slängde ut sig på honom) Hon mässade länge och bra innan hon slutligen gick, och jag stod i chock medans Travis log så fint åt vad han trodde var en genomsnäll tant. Tänk om Travis varit äldre och förstått hennes kränkande och sårande ord?!
Såklart alla har rätt till sina egna åsikter, vi kan inte alla gilla samma saker här i livet. Men lite tänk måste till innan orden flödar ur munnen, alla har vi känslor.


Kommentarer
Emelie

Nej, vilken tant..så säger man inte!!!!!!!!!!!!!

2008-08-28 @ 20:49:43
Age

Ser fram emot att se dej som brunett! Vilken jäkla kärring det låter som!

2008-08-28 @ 22:52:45
Louise

Fan vilken dum tant!man får väl döpa sina barn till vad man vill bara de inte kränker nån!jag tycker däremot att man inte ska få döpa till bamse,batman,månstråle,insjö mfl!förstår att du tog åt dig, de hade jag oxå gjort!

2008-08-29 @ 08:53:03
Ann-Sofie

Jag tog nog inte in allt förrän hon mässat klart och jag insett vilka ord som ploppat ur hennes mun. Känns så fel att man ska behöva försvara sitt barns namn inför en främmande människa med redan förutfattade meningar och kränkande ord mot en som förälder.



Jag håller med dig Lousie om att man får döpa sina barn till vad man vill inom en rimlig och acceptabel gräns.

2008-08-29 @ 09:09:47
URL: http://annsofiiie.blogg.se/
MarielleT

Hej hej.

Tyckte den människan var redig elak måste jag säga. Det finns inte redig några ord för såna. Sånt säger man bara inte. Jag skulle ha blivit rasande om nån hade sagt så till mitt barn. Vi eller jag har väl oxå tänkt på att skaffa nåt mer ovanligt namn till vårat barn. Men har ännu inte kommit på nåt. O andra människor har väl inte så mycket o säga till om när det handlar om namn. Tycker verkligen inte att du ska ta åt dig av sånt.

Sen har jag en annan komentar, läste att du skrev om blogg. Jag har tänkt o byta till en annan blogg sida men jag vet inte redig vilken. Känns som blogg.se är den som är mest efter eller vad man ska säga. Så vet du nån sida så kan du ju säga till. Hoppas allt e bra annars. Kramar Marielle

2008-08-29 @ 09:32:47
Mickan

Hej Ann-Sofie! Hoppas du får syn på den där tanten och läxar upp henne nästa gång. Hur i all världen kan man ens komma på en sån sak? Det skulle ju vara roligt att höra vad hennes egna barn heter, hon kanske inte ens har några eftersom hon inte verkar särskilt ödmjuk. Jag tycker iallafall att Travis är ett jättefint och annorlunda namn, det är mycket roligare att föräldrar våga välja annorlunda namn än de "gamla vanliga" (som givetvis också är fina) bara för att. Sköt om er! Kramis

2008-09-13 @ 14:46:10
URL: http://miickan.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0